Recension: Fantastiska Vidunder: Grindelwalds brott

Den senaste delen i filmserien om fantastiska vidunder och magi har haft premiär.

När Harry Potter och Dödsrelikerna: Del 2 hade premiär 2011 så var det nog många som kände en viss tomhet inom sig efter att ha sett den. Det var sista delen i en magisk filmsaga som hade startat redan tio år tidigare, och nu var den slut.

Tack och lov hade inte J.K. Rowlings fantasi tagit slut så det dröjde bara fem år innan Fantastiska vidunder och var man hittar dem hade premiär. Där fick vi lära känna magizoologisten Newt Scamander på jakt efter fantastiska vidunder på rymmen i New York, samtidigt som Gellert Grindelwald fortsatte att sätta skräck i trollkarlsvärlden. Ett par år senare är det nu dags för den andra av fem planerade Fantastic Beasts-filmer.

Filmen tar vid strax efter att den första slutade. Newt är tillbaka i London där han har problem med att Trolldomsministeriet har dragit in hans tillstånd att resa utomlands på grund av vad som hände i New York.

I New York är tanken att den fängslade Grindelwald ska transporteras till Europa för att ställas inför rätta för sina brott. Transporten går dock inte som planerat och Grindelwald flyr. Han samlar därefter fler och fler följare som sympatiserar med hans sak; att renblodiga magiker borde härska över allt och alla, inklusive mugglare.

Trots att vi passerar både New York och London så är det i Paris större delen av filmen utspelar sig. Dit har Grindelwald flytt, så dit reser även Newt i hopp om att försöka stoppa honom, men kanske ännu mer i hopp om att få träffa Tina igen som också är där. Hon är däremot inte där för att stoppa Grindelwald utan för att hitta Credence Barebone, som Grindelwald också är ute efter. Igen.

Ja, man bör ha sett den första filmen för att hänga med i svängarna här.

Skådespelare och karaktärer

Vi återser de flesta och viktigaste karaktärerna från den första filmen. Eddie Redmayne spelar återigen Newt Scamander, Katherine Waterston och Alison Sudol gestaltar systrarna Tina och Queenie Goldstein, Dan Fogler är mugglaren Jacob och Ezra Miller återvänder som Credence Barebone.

Johnny Depps medverkan i den första filmen var så kort (och så hemlig att han inte spelade in sin scen med några av skådespelarna) att han i princip kan räknas som ny i serien. Depp syns desto mer i den här filmen, och konstigt vore väl annars när han spelar självaste Gellert Grindelwald, den här filmseriens stora antagonist.

Sedan återser vi även en favorit från Harry Potter-filmerna. Jude Law spelar en betydligt yngre Albus Dumbledore än vad vi tidigare lärt känna. Än så länge bara en lärare på Hogwarts anses han ändå vara en av de absolut mäktigaste trollkarlarna, och kanske den enda som kan rå på Grindelwald. Vi ser dessutom Callum Turner som Newts bror Theseus och Zoë Kravitz som dennes fästmö Leta Lestrange, med ett nära förflutet med Newt.

De sedan tidigare medverkande skådespelarna har inga problem att upprepa sina roller. De är så inne i karaktärerna nu att det känns helt naturligt att de är en del av den här världen. Sedan förstärks ensemblen verkligen av Depp och Law. Depp har haft en tendens att spela mer eller mindre flummiga karaktärer (tänk virrig pirat eller galen hattmakare) men med Grindelwald är det en annan historia. Han är kalkylerande och lugn på ett sätt som Voldemort inte var, är karismatisk och har talets gåva, är minst lika ond som Voldemort men får sina följare genom att locka snarare än att hota. Det är faktiskt smått uppfriskande att inte se Depp överspela. Och Jude Law passar perfekt som den unga Albus. Självsäker, vänlig och genomgod så verkar han alltid veta exakt vad som pågår och precis vad alla kommer göra. Tyvärr får vi inte se jättemycket av honom men jag hoppas att det kommer mer i de kommande filmerna.

Musiken håller inte samma klass som i Harry Potter-filmerna, så är det bara. Men det kan inte vara lätt att jämföras med John Williams. Därmed inte sagt att musiken är dålig, den är okej. Men inte mycket mer. Då jag när som helst kan börja nynna på Harry Potters ledmotiv så vet jag inte ens om Fantastic Beasts har något.

Ljudeffekterna däremot är kanon, precis som de visuella specialeffekterna är. Inget annat är att vänta av en produktion som denna. Inte helt oväntat när det gäller en film om magi och vidunder som utspelar sig i Paris 1927 så är det väldigt mycket effekter, och de är så bra som de kan vara. Det är en väldigt snyggt gjord film med fantastiska specialeffekter i allt från monster till Paris för 90 år sedan till magi.

Accio

J.K. Rowling har en förmåga att avslöja saker bit för bit i sina berättelser. Hon gjorde det i sina böcker om Harry Potter, och jag har en känsla av att hon kommer göra det här också. Fantastiska vidunder och var man hittar dem hade åtminstone jag svårt att först ta in att den utspelade sig i samma magiska värld, men i den här andra filmen så byggs det på saker som gör att det nu känns helt naturligt. Det är visserligen ganska lätt; släng in lite Hogwarts och Dumbledore så är vi hemma liksom. Men, det fungerar ju. Och jag klagar inte! Det avslöjas små saker och hintas om annat vilket gör att det känns mer och mer att det passar ihop med de äldre filmerna/böckerna.

Då de här filmerna inte bygger på några böcker så kan det vara värt att poängtera att de faktiskt ändå bygger på Rowlings ord då det är hon själv som skriver manus till filmerna.

Trots att filmen är över två timmar lång och det händer en hel del i den så känns det ändå inte som att det händer tillräckligt. Jag vill att det ska hända mer. Men det är säkert med flit, så klart. Det ska ju ändå komma tre filmer till och lite måste väl sparas till dem också. Eller så kanske det bara är bra berättat? Att jag efter att filmen är slut känner att jag vill ha mer. För det vill jag. Jag vill snarast veta hur detta ska fortsätta.

Gillar du filmerna om Harry Potter och Fantastiska vidunder och var man hittar dem, så är sannolikheten rätt stor att du kommer att gilla även denna. Berättelsen tar fart på riktigt, det blir mörkare och mer står på spel än i första filmen. Så smyg in i biomörkret och ta del av den senaste delen i sagan. Det är den trots allt värd.

Fantastiska Vidunder: Grindelwalds brott får betyget 7 av 10.