Recension: "Knock Knock"

Recension:

Keanu Reeves blir fånge i sitt eget hem när han hjälper två unga tjejer i Knock Knock.

CDON Discshop Ginza Zavvi

Handling

Evan (Reeves) jobbar som arkitekt och bor med sin familj i en lyxvilla. Hans fru är konstnär, och tillsammans har de två barn. När fru och barn sedan lämnar huset över helgen för att åka på en weekendsemester stannar Evan kvar för att jobba, men han blir avbruten av ringklockan — i ösregnet står två unga tjejer (de Armas och Izzo), som säger att de gått vilse.

Ganska snart börjar tjejerna förföra Evan för att kunna utpressa honom, och de skyr inga medel för att få som de vill; att män ska sluta vara sexistiska och otrogna.

Manus och regi

Eli Roth regisserar filmen och har även skrivit manuset tillsammans med Guillermo Amoedo och Nicolás López, men jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Ingenting i den här filmen talar för att det är en Eli Roth-film; ingenting är läskigt, ingenting är trovärdigt och — mest förvånande — ingenting känns genomtänkt. Varje scen som kommer är värre än den innan, och till slut känns det som en ganska brant nedförsbacke — så till den milda grad att jag började tycka synd om de som medverkar i filmen.

Hela filmen är en bedrövlig smörja av konstiga idéer, som varken passar filmens stil eller skådespelare. Även om den är en nyinspelning av 1977 års Death Game krävs det lite fingertoppskänsla för att få det att hålla ihop som en film, och här lyckas man inte.

Skådespelare

Den här filmen är lite av en milstolpe för Keanu Reeves — faktum är nämligen att han gör sin sämsta roll hittills. Det är fruktansvärt, och då menar jag fruktansvärt, vad stel han är i den här filmen. Hur Eli Roth kunde godkänna en enda scen är för mig en gåta. Det börjar redan tidigt i filmen, innan tjejerna kommer in i bilden till och med; när han ska leka med sina barn är det stelt. När han pratar med sin fru är det stelt. Vad han än gör är han sjukt stel, och det känns som att han inte ens vill vara med i filmen (vilket kanske är fallet!).

Ana de Armas och Lorenza Izzo är däremot ganska trovärdiga i sina roller som två unga, manipulerande tjejer som sakta men säkert tar över hemmet och blir mer och mer hotfulla ju längre filmen går. Hade det inte varit för att varenda scen förstörs av Keanu kanske det här hade fungerat — synd bara att han har huvudrollen.

Omdöme

Tyvärr måste jag säga att Knock Knock är makalöst dålig, och inte underhållande någonstans. Den är faktiskt ett sådant bottennapp att jag tvivlar på om Eli Roth ska fortsätta göra filmer, eller om han ska nöja sig med att vara skådespelare framöver — och då gillar jag ändå hans tidigare filmer Hostel och Cabin Fever rejält.

Är man ute efter en skruvad och våldsam film som handlar om att trotsa gränser tycker jag att exempelvis Cheap Thrills är betydligt bättre — den här är inte värd en minut av din tid.

Betyg

Knock Knock får betyget 1 av 10.

Oftast helt insnöad på filmmusik och foto. Ser helst tunga thrillers, hemska draman och skräckfilmer, men det slinker ner en och annan actionrulle, dålig komedi eller barnfilm ändå.