Recension: Wonder Woman

Hon introducerades som en bifigur i Batman v Superman: Dawn of Justice för att börja bygga upp de kommande Justice League-filmerna. Men var kom hon ifrån? Det är dags att få bakgrundshistorien till denna krigarkvinna, i hennes alldeles egna film.

Att superhjältar är populärt i Hollywood just nu har väl knappast undgått någon. Marvel har med stor framgång under snart tio år byggt upp sin filmvärld av blandade superhjältar med hittills 16 filmer och flertalet tv-serier som alla knyter an till varandra i olika utsträckning. DC Comics har ett eget batteri av hjältar och vill så klart inte vara sämre. Hittills har de dock inte lyckats lika bra, men kanske är en kvinnlig hjälte precis vad de behöver?

Diana växer upp på en magiskt skyddad ö (med okänt läge) endast befolkad av amasoner. Hennes mamma är drottning, hennes moster är den bästa krigaren som någonsin funnits och hon själv är enda barnet. På hela ön. En med våra mått mätt inte helt vanlig uppväxt med andra ord, även om allt är frid och fröjd. En vacker dag kraschar dock ett plan i vattnet vid ön, och piloten berättar om ett stort krig som pågår i världen utanför. Han berättar om förstörelse, ondska och miljontals döda, inklusive oskyldiga kvinnor och barn. Diana bestämmer sig för att det enda rätta är att bege sig ut i kriget och få stopp på det, något hon tror sig kunna ordna snudd på på egen hand.

Äran att få gestalta Wonder Woman har den här gången fallit på Israeliska skådespelerskan och modellen Gal Gadot, tidigare mest känd för sin medverkan i några av Fast & Furious-filmerna. Den kraschande piloten, och i resten av filmen Dianas följeslagare, spelas av Star Trek-bekante Chris Pine. Även Robin Wright och Connie Nielsen syns som amasoner, och ute i verkliga världen syns bland annat professor Lupin från Harry Potter, det vill säga David Thewlis.

Jag måste säga att kemin mellan Gadot och Pine faktiskt fungerar rätt bra, och då särskilt de småkomiska bitarna. För det finns en del humor i de kulturkrockar som uppstår när en amason träffar en människa – som dessutom är man – för första gången. Men i övrigt hade varken huvudrollsinnehavarna eller övriga skådespelare särskilt mycket att jobba med. I princip alla bikaraktärer är väldigt platta, och det gäller egentligen de två huvudrollerna också. Gadot verkade i många fall lite blek och agerade inte med den pondus man kan tycka en huvudroll borde, men jag vet inte om det berodde på henne eller om karaktären Diana helt enkelt skulle porträtteras på det sättet.

Design

Mycket av filmen såg otroligt bra ut. Som man förväntar sig av en storfilm som denna idag. Specialeffekter har nått en sån nivå att man inte ens lyfter på ögonbrynen åt ett uppmålat London på 1910-talet, eller en mystisk paradisö. Filmen utspelar sig under första världskriget och det är lätt att tro på när man ser filmen.

Därför är det lite tråkigt att effekterna på sina ställen är så himla dåliga. Det de misslyckats med är Dianas stunts; volter och hopp och allehanda konster hon har för sig när hon slåss. Det är tänkt (antar jag) att se akrobatiskt och häftigt ut, men de har misslyckats ganska grovt. Det är inte så att det hon gör ser overkligt ut - hade de gjort det snyggt så hade jag köpt allting - men det ser så onaturligt och datoranimerat ut, lite ryckigt liksom. Lite synd på en i övrigt snygg film. Ljudeffekterna är också bra med en fin ljudbild, tydliga dialoger och omslutande explosioner och pang pang. Soundtracket däremot, där har de lite att jobba på.

Slutsats

Allt som allt så får jag nog ändå säga att de gjort en ganska hyfsad film. Helt klart den bästa hittills i DCEU, även om det kanske inte säger så mycket. Man matas visserligen med en ganska förutsägbar story utan några egentliga överraskningar eller storslagna scener längs vägen. Men om man gillar superhjältar och bara är ute efter att sjunka ner i soffan, mumsa popcorn och glo på film, ja, då kan man glo på den här.

Wonder Woman får betyget 7 av 10.