Recension: Deja Vu

Först ut bland filmerna jag ska se inför Tenet-premiären är thrillern Deja Vu med Denzel Washington i huvudrollen.

Under de kommande veckorna tänker jag se så många filmer som möjligt som har med Tenet att göra på ett eller annat sätt fram till premiärdatumet, som just nu är den 12 augusti 2020 — och först ut är Deja Vu.

En del vet kanske inte vad de två filmerna har att göra med varandra, men det är så enkelt som att Denzel Washington är pappa till huvudrollsinnehavaren i Tenet, nämligen John David Washington, som nyligen gjort succé med BlacKkKlansman tillsammans med Adam Driver.

Handling

Deja Vu handlar om att en färja fylld med militärer på permission sprängs i New Orleans hamn. När utredande agenten Doug Carlin (Washington) anländer till platsen hittar de en kvinnokropp (Patton) som inte verkar relaterad till attentatet, men som ändå verkar kunna ge ledtrådar i sökningen efter gärningsmannen.

Ganska snart stöter Carlin på ett experimentiellt bevakningssystem, där utredarna verkar kunna titta en viss tid bakåt i tiden. Det visar sig dock ganska snart att varken utredarna eller Carlin själv vet vad systemet egentligen är kapabelt till.

Skådespelare

I huvudrollerna ser vi alltså Denzel Washington som polisen Doug Carlin och Paula Patton som det avlidna offret de behöver lära sig mer om för att kunna lösa gåtan kring terroristdådet på färjan. Båda två är riktigt bra i filmen och gör den övertygande, vilket inte är ett litet jobb i en thriller som denna.

Birollerna spelas av Adam Goldberg, Val Kilmer från Top Gun, Elden Henson från The Butterfly Effect och Bruce Greenwood från Geralds lek, och de är allihop helt okej — men det är huvudrollsinnehavarna som jag tycker fungerar riktigt bra.

Manus och regi

Tony Scott var den yngre brodern till Ridley Scott, och gjorde fram till sin död 2012 succéfilmer som Top Gun, True Romance och Enemy of the State. Han hade ett ganska unikt sätt att lyckas blåsa liv i nästan vilken historia som helst, vilket han visar även i Deja Vu.

Manuset till filmen är skrivet av Bill Marsilii, som faktiskt inte skrivit något annat filmmanus varken innan eller efter det här, tillsammans med Terry Rossio, som skrivit storfilmer som Pirates of the Caribbean: Svarta Pärlans förbannelse och kommande Godzilla vs. Kong.

Musik

Den brittiska kompositören Harry Gregson-Williams har skrivit filmmusiken tillsammans med Jared Lee Gosselin. Gregson-Williams ligger bakom mängder med bra filmmusik och har jobbat med Scott på flera filmer, däribland Spy Game, Enemy of the State och Linje 1 2 3 kapad.

Musiken är riktigt stämningsfull rakt igenom filmen, med ganska unika 90-talsgitarrer som bara skriker Tony Scott — se filmen så förstår ni ganska snabbt vad jag menar.

Omdöme

Trots att den tappar lite i tempo framåt slutet är Deja Vu en väldigt underhållande thriller som stundtals är riktigt spännande, med bra huvudrollsinnehavare och riktig Tony Scott-typisk musik med ekande elgitarrer.

Jag känner nästan att jag behöver dra till med att det knappt görs sådana här filmer längre, men riktigt så bra är inte Deja Vu. Den är dock ett bra exempel på hur bra en thriller kan vara trots en till synes märklig handling.

Betyg

Deja Vu får betyget 7 av 10.


Artikeln handlar om

Fredrik Lagnetoft
Oftast helt insnöad på filmmusik och foto. Ser helst tunga thrillers, hemska draman och skräckfilmer, men det slinker ner en och annan actionrulle, dålig komedi eller barnfilm ändå.

Kommentarer

Inga kommentarer ännu.

    Kommentera den här artikeln