Recension: Black Widow

Efter flera års bönande från fansen får Black Widow äntligen sin egna film. Lever den upp till förväntningarna, eller kommer den för sent?

Nästan på dagen två år efter att den senaste filmen i MCU hade premiär (Spider-Man: Far From Home) så är det nu äntligen dags för Marvel att köra vidare med sitt massiva filmuniversum. Eller film och serier, som det numera är. För även om Black Widow är den första filmen i fas 4 så har Marvel redan startat den fjärde fasen i och med serierna WandaVision, The Falcon and the Winter Soldier och Loki på Disney+.

Filmen hoppar lite i tiden, bland annat för att visa en bit av Natashas barndom, men merparten av filmen utspelar sig samtidigt som slutskedet av Captain America: Civil War. Efter händelserna i slutet av den filmen är svarta änkan på flykt från amerikanska myndigheter, men istället för att i lugn och ro kunna gömma sig så hinner hennes förflutna ikapp henne. Nu gäller det att en gång för alla sätta stopp för den organisation som tar oskyldiga småflickor och tvingar dem att tränas upp till dödliga agenter, som Black Widow själv råkade ut för.

Självklart återser vi Scarlett Johansson i rollen som Natasha Romanoff, rollen hon axlade redan 2010 i Iron Man 2 för att sedan återkomma till ytterligare sju gånger genom åren för att nu göra det en sista gång i självbetitlade Black Widow. Scarlett kan såklart karaktären väl vid det här laget och har inga problem att agera som Natasha Romanoff. Hon ÄR Black Widow.

Den här gången har hon däremot inte sällskap av några Avengers. Istället får hon samarbeta med några bekanta ansikten från längre tillbaka i tiden. Vi får se Florence Pugh som systern Yelena, David Harbour som pappa Alexei och Rachel Weisz som mamma Melina.

I övriga roller ser vi bland andra O-T Fagbenle som hjälpredan Mason, Ray Winstone som skurken Dreykov och vi får även återse William Hurt som statssekreterare Thaddeus Ross. Svenska Nanna Blondell dyker dessutom upp i rollen som en annan änka, Ingrid.

Precis som man kan förvänta sig av en produktion av den här storleken så gör alla skådespelare ett bra jobb. De nya karaktärerna är bra och jag hade gärna sett mer av dem. Kevin Feige själv har dock sagt att den här filmen är lika mycket gjord för att visa upp Yelena (Pugh) som Natasha, så det är inte alls omöjligt att vi kommer få se mer av åtminstone henne.

Egentligen är det inte mycket att orda om; Marvel har lagt lika mycket krut på det tekniska runt den här filmen som på alla sina andra och därmed är både ljud och bild bra. Jag störde mig aningens på den suddiga nederkanten av bilden i vissa scener, men tittar man inte efter det så lär man varken se eller störa sig på det.

Då det i grunden är en personlig berättelse om Natasha har man i flera scener valt att gå väldigt nära med kameran för att på så sätt skapa en intimare känsla vilket jag tycker fungerar bra när det används.

Budapest

Det är i grund och botten egentligen ingen dålig film. Skådisarna är bra, bild och ljud är i toppklass, det finns några riktigt feta actionscener och filmen underhåller absolut. Det känns bara som att den kommer några år för sent. Vi vet idag redan hur Natashas historia slutar, och även om de här dryga två timmarna fyller i några små hål i hennes berättelse så är det inga jättehål och inga större avslöjanden görs heller som för den större berättelsen i MCU framåt.

Är det en av de bättre filmerna i MCU? Nej. Levererar den underhållning i ett par timmar? Ja.

Kom ihåg att stanna kvar till efter eftertexterna för en extra scen som knyter an denna film till en kommande Marvel-serie.

Black Widow har biopremiär idag 7 juli, och finns även att köpa direkt på Disney+ från och med fredag 9 juli.