Recension: Vaiana

I Disneys senaste äventyr bryter man trenden med damer i nöd och ger hjälterollen till prinsessan själv.

Efter att halvguden Maui (Dwayne Johnson) stjäl en sten som är "hjärtat" för moder natur (som i filmen kallas Te Fiti) börjar allt liv på de polynesiska ögrupperna sakteliga dö. Efter att den blivande hövdinginnan Vaiana (Cravalho) hör om sägnen där Maui stjäl hjärtat ger hon sig därför iväg på en jakt efter både Maui och stenen — som måste återlämnas till Te Fiti innan hela världen har dött.

När hon väl hittar Maui visar det sig att det inte är fullt så enkelt, eftersom han inte längre har några magiska krafter. För att hitta stenen måste Vaiana därför hjälpa honom att få tillbaka krafterna, så att hon kan få tillbaka stenen.

Filmen har regisserats av totalt fyra regissörer, men primärt av den Disney-duo som tidigare gett oss succéerna Aladdin, Den lilla sjöjungfrun, Herkules, Skattkammarplaneten och Prinsessan och grodanRon Clements och John Musker. Utöver dem är Don Hall och Chris Williams medregissörer, men hur stor inverkan dessa haft vet jag inte. Antagligen har de haft hand om mindre delar av filmen.

Oavsett vilka som gjort vad är dock Vaiana fruktansvärt välgjord, där varje scen har ett syfte och för historien framåt på ett smidigt sätt. Figurerna som dyker upp runt omkring — främst grisen Pua och hönan Heihei — är både originella och roliga. Vi ser Vaianas kärlek för vattnet och havet växa fram genom hennes relation med hennes farmor, en relation som sedan hålls vid liv och hjälper henne filmen igenom.

Effekter i vattnet i Vaiana

Effekter i vattnet i Vaiana.

När hon sedan träffar halvguden Maui, lär känna honom och börjar samarbeta med honom växer en självklar relation fram även där. Det märks helt enkelt att de som skrivit den här filmen har jobbat med just det här i flera decennier — det är oklanderligt.

Den hawaiianska skådespelerskan Auli'i Cravalho briljerar som originalrösten för Vaiana, eller Moana som hon heter i den engelska filmen. Rollen passar henne som handen i handsken, och efter att ha lyssnat på lite intervjuer med filmskaparna var det tydligt att det var just Auli'i som fick det att "lossna" — då visste de att de hade hittat rätt person att spela hjältinnan.

Vaiana och Maui spelas av Wiktoria Johansson och Björn Bengtsson.

Rösten till Maui spelas av Dwayne Johnson, som även han gör ett riktigt bra jobb, nästan förvånande bra. Jag har aldrig sett honom som någon vidare skådespelare, men i den här filmen ger han karaktären trovärdighet både i dialog och i sång — faktum är att låten You're Welcome sålt så bra att den sålt platina i USA, vilket innebär att den köpts minst 10 miljoner gånger.

I den svenska dubbningen är det Wiktoria Johansson som gör rösten till Vaiana och Björn Bengtsson som Maui. Här gör Wiktoria ett väldigt bra jobb, och Bengtsson ett klart sämre jobb — hans prestation lever inte alls upp till den som Dwayne Johnson gett Maui i den engelskspråkiga versionen. Det är nästan så dåligt att det är pinsamt... Synd.

Musik

Utöver allt annat som får Vaiana att stå ut från resten av de animerade familjefilmerna som släpps nu är även musiken i absoluta toppklass, komponerad av Mark Mancina, Lin-Manuel Miranda och Opetaia Foa'i. Även om det känns som att jag upprepar mig är även musiken riktigt bra — en perfekt stämningshöjare som pumpar på när det är spännande i filmen.

Omdöme

Det är enkelt att ta det för givet, men ju mer man tänker på det desto mer inser man att flickor i Disneyfilmer aldrig är starka i sig själva. Vaiana ändrar på det och låter hjältinnan — som dessutom inte är smal som en sticka — ha en central roll i berättelsen. Utöver det är filmen väldigt underhållande och ser otroligt bra ut, med fina animationer och ljus samt ett realistiskt vatten.

Som barnfilm är det här utan tvekan en fullpoängare, och även om betyget sjunker lite för oss äldre är det en av de barnfilmer jag hellre än andra ser om gång på gång.

Positivt

•   Äntligen en starkare kvinnlig huvudrollsfigur