Recension: Spider-Man: Into the Spider-Verse

Följ med på en resa genom olika dimensioner i Spider-Man: Into the Spider-Verse, som vann Oscar för bästa animerade film.

Förra året snuvades Disney & Pixar på Oscar-utmärkelsen för Årets bästa animerade film, och priset gick i stället till det animerade Marvel-äventyret Spider-Man: Into the Spider-Verse — med all rätt.

Handling

Spider-Man: Into the Spider-Verse handlar om att Peter Parker — som vi alla vet är mannen bakom Spindelmannen — dör, och att staden nu står utan sin superhjälte. Därefter blir pojken Miles Morales biten av en radioaktiv spindel, och börjar själv få samma förmågor som Spindelmannen hade.

Samtidigt håller Kingpin på med experiment i sitt underjordiska laboratorium, som sammanflätar flera olika dimensioner, och det dräller in Spindelmannen-karaktärer från helt olika världar — vi ser slusk-Spindelmannen, noir-Spindelmannen och Spider-pig, för att nämna några — och tillsammans försöker de sedan stoppa Kingpins experiment, samtidigt som de ska ta sig tillbaka till sina respektive universum.

Manus och regi

Manuset är skrivet av Phil Lord tillsammans med Rodney Rothman, efter en idé från Phil själv — och det är bland annat just manuset som är filmens styrka. Det känns så genomtänkt och konsist trots att det är en så pass speciell berättelse, att man köper det från nästan första bildrutan.

Rodney Rothman tog sedan manuset och regisserade filmen tillsammans med Bob Persichetti och Peter Ramsey, och bara Ramsey har överhuvudtaget regisserat en film förut — den omtyckta animerade filmen De fem legenderna.

För de övriga två regissörerna är det här deras debutfilm.

Skådespelare

Den tämligen okända Shameik Moore gör rösten som Miles Morales, som är pojken som blir biten av en radioaktiv spindel efter att Spindelmannen — i hans universum — har dött. Hailee Steinfeld gör rösten som kärleksintresset Gwen Stacy och Mahershala Ali som pappan, tillika polisen, Aaron Davis.

Utöver dem finns många bra röstskådespelare i filmen — exempelvis gör Jake Johnson gör rösten som den "sluskiga" Spindelmannen och Chris Pine rösten som den variant av honom som fortfarande håller tempot uppe. Grädden på moset är att Nicolas Cage gör rösten som den deppiga Spindelmannen från noir-universumet — och överlag känns alla roller så himla välgjorda och passande.

Foto och ljus

Det vore konstigt att recensera Spider-Man: Into the Spider-Verse utan att nämna fotot, för även om det är animerat så finns det fortfarande ljus, design och känsla att ta hänsyn till — och den här filmen ser helt enastående ut. Varje scen är helt fantastisk, och stundtals kan det bli svårt att fokusera på filmen bara för att det allt ser så snyggt ut.

Det finns faktiskt knappt några gränser för kreativiteten hos studion Sony Pictures Animation som gett oss den här pärlan. Jag har aldrig blivit så imponerad av en animerad film som jag blev av Spider-Man: Into the Spider-Verse.

Musik

Även om musiken från Daniel Pemberton är välgjord är det den del av filmen man blir minst imponerad av. Pemberton, som tidigare skrivit musiken till exempelvis Molly's Game och även gör så till kommande Motherless Brooklyn, gör på inget sätt några fel med musiken — det är stämningsfullt och pompöst när det behöver — men det finns inget som utmärker sig specifikt för den här filmen.

Omdöme

Spider-Man: Into the Spider-Verse är en underhållande film fylld av både action, känslor och skratt. Hela filmen är fruktansvärt välgjord, och jag undrar stundtals varifrån en så enastående animerad film kom.

Manus och musik är i toppklass, men det är just i genomförandet — animeringen och designen — som den slår alla andra animerade filmer som nyligen kommit.

Att filmen vann Oscar för bästa animerade film 2018 förvånar mig inte det minsta; det priset är den värd.

Betyg

Spider-Man: Into the Spider-Verse får betyget 8 av 10.


Artikeln handlar om

Fredrik Lagnetoft
Oftast helt insnöad på filmmusik och foto. Ser helst tunga thrillers, hemska draman och skräckfilmer, men det slinker ner en och annan actionrulle, dålig komedi eller barnfilm ändå.

Kommentarer

Inga kommentarer ännu.

    Kommentera den här artikeln