Allt du behöver veta om Disney

Snart är det dags för Disneys nya streamingtjänst, Disney+, men det är många som undrar när tjänsten kommer till Sverige, vad priset blir och om man kan titta offline? Här är svaren vi har idag.

Sedan Disney utannonserade sin egen streamingtjänst, som senare kom att få namnet Disney+, har fler och fler människor undrat vad som egentligen kommer att gälla — kommer allt innehåll vara exklusivt, eller kommer de även att finnas kvar på andra streamingtjänster som Netflix och HBO?

Nu börjar vi dock få svaren på frågorna, för i slutet av de trailers som släppts för både The Mandalorian och Lady och Lufsen görs nu tydlig reklam för Disney+, tillsammans med följande nyckelord: Disney, Pixar, Marvel, Star Wars och National Geographic.

Med andra ord några av underhållningsvärldens allra största namn, och dessutom har Disney köpt upp hela Fox och allt vad det innebär — så det är mer som kommer till plattformen framöver. Bolaget börjar så här, och det ser ändå makalöst bra ut.

Pris på abonnemanget

Priset inför den amerikanska lanseringen är satt till 6.99 dollar inklusive 4K, HDR och Dolby Atmos, vilket är lägre än både grundabonnemanget och 4K-abonnemanget hos huvudkonkurrenten Netflix på 8.99 respektive 15.99 dollar.

Nästan halva priset mot om du vill ha Netflix i 4K, med andra ord.

Eftersom tjänsten inte har utannonserats i Sverige ännu kan vi bara spekulera om priset, men historiskt har man kunnat multiplicera det amerikanska priset med 10 för att få fram ett svenskt priset inklusive moms, och isåfall landar vi på klart överkomliga 70 kr i månaden.

Växelkursen för SEK/USD har inte riktigt gått superbra de senaste åren dock (tack Riksbanken!), så var beredda på att det svenska priset kan hamna lite högre än så.

Olika appar

Disney+ kommer att kunna ses på mängder med olika enheter tack vare appar för de olika plattformarna — däribland iOS (iPhone och iPad), AppleTV, Android, PlayStation 4, Roku och Xbox One. Det verkar däremot inte som att man kommer kunna titta direkt i webbläsaren, vilket kanske är logiskt om man vill undvika piratkopiering av innehållet.

Serier och filmer

Vid lanseringen av tjänsten har Disney bekräftat att det i biblioteket kommer finnas över 500 filmer och 7500 avsnitt av serier. Bland filmerna nämns exempelvis hela utbudet från Pixar och storfilmer som Captain Marvel. Serieavsnitten handlar om både klassiker som The Simpsons och helt nya serier som The Mandalorian.

Om alla dessa titlar kommer att bli exklusiva till Disney+ är inte klart i dagsläget, men jag antar att Disney kommer göra innehållet mer och mer exklusivt ju större och mer populär den blir — som en negativ spiral för konkurrenterna, men häftigt för kunderna som är med på resan.

Ett avsnitt i veckan

När Netflix introducerade "binge-paketen" blev det istället upp till var och en hur snabbt man såg serien och vilket avsnitt man såg när — det var alltså helt omöjligt att diskutera varje avsnitt för sig, och man fick vänta tills alla hade sett klart hela serien innan man kunde diskutera den, för att undvika att avslöja någon viktig detalj.

Avsnitten till serierna på Disney+ kommer i stället att sändas veckovis, vilket alltså innebär att man behöver vänta på de nya avsnitten. Det här kanske inte spelar så stor roll för många, men jag saknar faktiskt känslan av att kunna diskutera enstaka avsnitt när de har sänts, eller att behöva vänta en vecka för att få reda på nästa bit i berättelsen.

Det har helt enkelt varit en viktig del i upplevelsen, och det glädjer mig att Disney+ går emot den binge-kultur som uppstått sedan Netflix tågade in.

Offlineläge

Allt material du hittar på Disney+ kommer du kunna se offline, vilket är betydligt mer generöst än Netflix — där du kan se deras egenproducerade serier offline — eller HBO, som inte alls erbjuder lagring offline.

Detta ger en klar fördel då man kan lagra ner alla sina favoritserier när man exempelvis vill spara in på bandbredd när man inte har fast internet, som i sommarstugan, på stranden, i flygplanet eller när man är utomlands.

Lansering i Sverige

Den här punkten är lite svårare, för Disney har faktiskt inte gått ut med något datum för lansering i Europa som helhet, eller i Sverige för den delen — det enda europeiska land som hittills fått ett startdatum är Nederländerna/Holland, som får tjänsten samma dag som USA och Kanada; den 12 november 2019.

I övriga Europa och Asien finns det inga datum ännu, utan det som nämns är det första kvartalet år 2020. Själv tror jag att det går relativt snabbt att expandera när de väl har öppnat upp sina utvalda startmarknader USA, Kanada och Nederländerna.

Artikeln handlar om


Fredrik Lagnetoft
Oftast helt insnöad på filmmusik och foto. Ser helst tunga thrillers, hemska draman och skräckfilmer, men det slinker ner en och annan actionrulle, dålig komedi eller barnfilm ändå.

Kommentarer

Inga kommentarer ännu.

    Kommentera den här artikeln