Amerikanska MoviePass nära konkurs

Den populära prenumerationstjänsten har gått back sedan start, och nu börjar pengarna ta slut.

Sedan 2011 kan filmsugna amerikaner bli medlemmar hos MoviePass, där du för 10 dollar i månaden får se hur mycket film på bio som du önskar, om du höll dig till en film om dagen.

Problemet? MoviePass hade inget samarbete överhuvudtaget med biograferna ifråga, och betalade med andra ord de vanliga priserna för varje biljett — mer än 10 dollar per besök.

Detta innebär i praktiken att en medlem är en förlust efter att ha nyttjat tjänsten en enda gång under sin första månad. Inte helt lyckat, kanske.

Sänkta priser

Företaget hade inledningsvis ett prenumerationspris på 50 dollar i månaden — ett belopp som antagligen var en hållbar affärsmodell — men i ett försök att få upp medlemsantalet sänktes priset rejält ner till 10 dollar hösten 2017.

Just nu slåss företaget mot en kollapsad aktiekurs på New York-börsen, där aktien rasat med över 99% sedan toppnoteringen på 35 dollar. Ett skolexempel på hur man förstör ett företag, med andra ord.

Prenumerera på biobesök?

Jag tycker faktiskt att affärsidén som sådan, att betala en fast månadskostnad och gå på bio lite som man vill (och i mån av plats), är väldigt tilltalande.

SF Bio har redan ganska generösa medlemserbjudanden, där man kan växla in sina medlemspoäng mot nya biljetter. Skulle du vilja gå på bio måndag-torsdag kostar det dessutom färre poäng — ett bra steg i rätt riktning.

Nu återstår bara att de inför en prenumerationstjänst. Går man på bio tillräckligt ofta skulle 500 kronor i månaden absolut vara rimligt — även om det bara innebar besök mellan måndagar och torsdagar.

SF Bio, vad säger ni?

Fredrik Lagnetoft
Oftast helt insnöad på filmmusik och foto. Ser helst tunga thrillers, hemska draman och skräckfilmer, men det slinker ner en och annan actionrulle, dålig komedi eller barnfilm ändå.

Kommentarer

Inga kommentarer ännu.

    Kommentera den här artikeln