Recension: It Comes at Night

Trey Edward Shults utforskar det mänskliga psyket i skräckthrillern It Comes at Night.

Den amerikanske filmskaparen Trey Edward Shults är efter sin debutfilm Krisha (2015) tillbaka med It Comes at Night — en mästerlig och unik skildring av ensamheten, paranoian och skräcken som följer vad som verkar vara en större epidemi.

Handling

It Comes at Night är en postapokalyptisk thriller som handlar om en familj som är isolerade i sitt hus. Alla fönster är igenbommade och den enda dörren in kan bara låsas upp med nyckeln pappan har runt sin hals.

Filmen inleds med att familjen behöver göra sig av med ena morföräldern, som började visa just de sjukdomssymptom familjen bär gasmask och handskar för att skydda sig från. När sedan en barnfamilj letar efter mat och husrum ställs familjen inför valet att hjälpa dem eller fortsätta leva sina liv som de hittills gjort.

Manus och regi

Med tanke på att blott 28-årige Trey Edward Shults hade sin debut både som manusförfattare och regissör för endast två år sedan är det väldigt imponerande att leverera en film på den här nivån. Manuset är snyggt skrivet med bra dialog och många subtila ledtrådar om att karaktärer döljer mer än vad man först tror.

Tempot är långsamt, utan att för den delen bli tråkigt — tvärtom hålls tempot på en perfekt nivå, för att man verkligen ska få känslan av att det kryper i skinnet på en. Här finns inga trick, inga plötsliga ljud som gör att du hoppar till. Här finns förlorade familjemedlemmar, misstro och lögner när människor står inför ett dödligt men okänt hot.

Skådespelare

Joel Edgerton spelar pappan Paul, en tidigare historielärare vars enda mål i livet är att hans familj ska överleva den pest som tagit över världen. Hans fru Sarah spelas av Carmen Ejogo och hans son Travis av den briljante Kelvin Harrison Jr. — i särklass den skådespelare som imponerar mest i den här filmen.

Den anländande familjen porträtteras även de mycket bra av Christopher Abbott och Riley Keough, och när de anländer en bit in i filmen börjar berättelsen ta fart på allvar.

Ljus och foto

Filmfotografen Drew Daniels, som följt med från Krisha, har gjort ett mycket bra jobb i It Comes at Night — det är väldigt mörkt och stämningsfullt, och inte sällan är en enstaka lykta den enda ljuskällan i hela huset. Eftersom alla fönster är igenbommade ger detta ett intensivt mörker, något som man sällan ser ens i skräckfilmer nu för tiden.

En detalj som gör filmen ännu mer intensiv är att kameran i stort sett alltid zoomar in på de saker eller karaktärer som befinner sig i bild. Detta gör att man genom hela filmen får en krypande känsla av obehag — perfekt!

Ljud och musik

Atmosfären i filmen byggs mycket effektfullt upp av subtila ljudeffekter. Dels har sonen Travis en plats i huset där det är extra lyhört, vilket gör att han kan lyssna på konversationer andra karaktärer har, dels hörs ljud från utanför huset.

Vidare är det bara vissa delar av filmen som har musik — för det mesta är det helt tyst. I de flesta andra filmer hade jag känt att det var konstigt, men här passar det perfekt.

Omdöme

Det är tydligt att realism har varit fokus för alla inblandade i filmen, vilket är ovanligt för denna typ av filmer. Här står karaktärerna i absolut fokus — det handlar nästan inte om någonting annat — och rollerna tolkas på ett sällan skådat övertygande sätt.

It Comes at Night går till platser få andra filmer vågar, och gör det med bravur.

Positivt

  •   Suveräna skådespelare
  •   Stämningen

Negativt

  •   Jag vill veta mer!

Betyg

It Comes at Night får betyget 9 av 10.


Artikeln handlar om

Fredrik Lagnetoft
Oftast helt insnöad på filmmusik och foto. Ser helst tunga thrillers, hemska draman och skräckfilmer, men det slinker ner en och annan actionrulle, dålig komedi eller barnfilm ändå.

Kommentarer

Inga kommentarer ännu.

    Kommentera den här artikeln