Recension: Searching

Gripande thrillern Searching är en riktig nagelbitare från början till slut.

Skräckfilmen Unfriended var den första som enbart använde sig av kameror i datorer och smartphones genom hela filmen — inga traditionella kameror användes alltså, utan allt är webbkameror på datorer eller videosamtal i telefoner. Thrillern Searching är uppbyggd på precis samma sätt, och även om det var precis det som fick mig intresserad så var jag ändå skeptisk till konceptet.

David Kim (Cho) är en ensamstående pappa vars tonårsdotter plötsligt försvinner. Han har några missade samtal från henne mitt i natten, och ingen av hennes vänner har hört något från henne. När David tillsammans med polisen sedan börjar gräva lite djupare i relationer, telefoner och webbhistorik inser han att han inte känner sin dotter så bra som han trodde.

Debuterande regissören Aneesh Chaganty gör ett enastående jobb med Searching — tempot är helt perfekt genom hela filmen, och stämningen finns där från första sekunden. Han har skrivit manuset tillsammans med Sev Ohanian, och även om de blivit inspirerade av Unfriended när de la upp själva konceptet är det här en mycket bättre film på alla sätt och vis.

Jag trodde filmen skulle vara stel och långsam på grund av upplägget, men det är så pass väl utfört att den på något sätt blir mer spännande än om filmen hade spelats in som vanligt — det är absolut ingen begränsning. Otroligt välgjort och passande, rakt igenom.

John Cho spelar pappan och Debra Messing spelar polisen som leder utredningen. Michelle La gör sin första filmroll och är mycket övertygande som den försvunna dottern Margot (som vi får se enbart genom tidigare inspelade videoklipp, som hon t.ex. streamat på nätet). Som jag skrev ovan gör alla ett mycket bra jobb — mycket bättre än jag förväntade mig.

Foto

Det finns egentligen inte så mycket att säga om fotot, eftersom de faktiskt har spelat in filmen med hjälp av webbkameror på olika datorer och smartphones. Det passar riktigt bra, och alla operativsystem är bra animerade för att tydligt visa vad som händer i filmen. Väldigt bra utfört, men också något som jag har läst tog upp emot två år att få helt perfekt. Själva filmandet, å andra sidan, tog bara 13 dagar.

Musik

En av de största stämningshöjarna i filmen är musiken, som är skriven av Torin Borrowdale (The Midnight Man). När de minsta ledtrådarna dyker upp i bild är musiken tydlig att markera vikten i dem, och håller en alltid på kanten till sätet i jakten efter dottern.

Omdöme

Searching är en förvånansvärt bra thriller, som håller en hög klass rakt igenom. Utan det nytänkande konceptet hade den inte varit så spännande som den är, och även om berättelsen i slutändan lämnar mig lite besviken får du absolut inte missa den här filmen.

Positivt

•   Nyskapande
  •   Perfekt tempo