Recension: Avengers: Infinity War

Filmresan som startade för tio år sedan börjar närma sig ett slut.

För nästan på dagen tio år sedan kom Iron Man. Och när Robert Downey Jr. proklamerade att "I am Iron Man" så var det startskottet för Marvels filmuniversum - Marvel Cinematic Universe - som sedermera kommit att dominera filmbranschen vad gäller superhjältar.

Avengers: Infinity War är den tredje Avengers-filmen, och den nittonde filmen totalt i serien. De allra flesta filmerna är relativt fristående och har fokuserat på en eller ett fåtal huvudkaraktärer, men i just Avengers-filmerna har vi fått se flera av dem sammanstråla. Och nu när vi börjar närma oss vägs ände så är det fler hjältar än någonsin tidigare som ska samsas i samma film.

Filmen tar vid direkt efter Thor: Ragnarök (recension här) som ju slutar med (spoiler alert!) att Thanos dyker upp och stoppar Thor och Lokes skepp. Thanos är ute efter att samla ihop alla sex mäktiga Infinity Stones och fästa dem i sin handske för att med stenarnas gemensamma kraft utplåna halva universums befolkning.

Självklart är det inte alla som tycker att det låter som en särskilt kul idé och gör allt i sin makt för att hindra hans framfart. Snudd på varenda hjälte vi har sett i de tidigare arton filmerna dyker upp i filmen för att sätta käppar i hjulet för Thanos och stoppa hans intergalaktiska folkmord.

För manus står Christopher Markus och Stephen McFeely, och regissörer är Anthony Russo och Joe Russo. Firma Markus/McFeely har tidigare skrivit manus till Captain America: The First Avenger, Thor: The Dark World, Captain America: The Winter Soldier samt Captain America: Civil War. Samtidigt har bröderna Russo regisserat de två sistnämnda Captain America-filmerna.

Det är med andra ord erfarna pjäser inom både manusförfattande regisserande, där de dessutom har samarbetat tidigare med gott resultat. Ett samarbete som fungerar även denna gång. Berättelsen har en sammansättning och ett flyt som fungerar kanon.

Ensemblen i den här filmen är gigantisk, även med Hollywoodmått mätt. Antalet kända ansikten var stort redan i de två förra Avengers-filmerna, och nu har dessutom gänget från Guardians of the Galaxy tillkommit tillsammans med Black Panther (Chadwick Boseman), Doctor Strange (Benedict Cumberbatch) och Spider-Man (Tom Holland).

Robert Downey Jr. som Tony Stark, Chris Evans som Steve Rogers, Chris Hemsworth som Thor, Mark Ruffalo som Bruce Banner, Scarlett Johansson som Natasha Romanoff, Paul Bettany som Vision, Elizabeth Olsen som Wanda Maximoff, Chris Pratt som Peter Quill, Zoë Saldaña som Gamora… Listan bara fortsätter. Och alla levererar! Med tanke på mängden karaktärer så får kanske inte alla jättemycket tid framför kameran, men de gör precis vad som förväntas av dem. Alla kan vid det här laget sina karaktärer utan och innan och tajmingen mellan skådespelarna är oklanderlig, oavsett om det gäller komiska repliker eller mer dramatiska scener.

Trots den stora skaran återvändande karaktärer så finns det plats för några nya också. Thanos är visserligen inte ny ny, men Josh Brolin har inte behövt jobba många minuter för de korta glimtar vi fått av honom tidigare, men nu är det desto mer. Om Marvel har haft problem med att inte ha en tillräckligt stark skurk tidigare så är det problemet borta nu. Och varför inte även slänga in Peter Dinklage som mästersmeden Eitri? Sagt och gjort!

Utöver det klassiska Avengers-temat så måste jag erkänna att jag inte tänkte nåt särskilt på musiken. Den finns där, är på intet sätt dålig, och den bidrar till stämningen. Men den är heller inget särskilt att lägga märke till. Ljudeffekter å andra sidan är, självklart, i toppklass.

Fotot och de visuella effekterna är även de i toppklass. Så klart. Man förväntar sig inget annat när det är en film av den här kalibern. Vid ett par tillfällen kunde man ana att de var i en studio och inte på en främmande planet, men det var knappt. Tänker man inte på det så ser man det inte. Explosioner, utomjordingar, rymdskepp, hologram, miljöer, vapen och allt annat ser trots det fantastiskt bra ut.

Slutklämmen

Det är det här vi har väntat på. I flera år. The Avengers gav en försmak på vad som komma skulle när den knöt samman de fem första filmerna i en final för den första fasen av filmserien, men det här är så mycket större. Och bättre.

Bör man ha sett de arton tidigare filmerna innan man ser denna? Det är kanske inget måste, för man förstår huvudberättelsen i filmen ändå. Men det spenderas egentligen ingen tid alls på att förklara någonting om vad som har hänt innan - eller vem som är vem - utan man förväntas hänga med ändå, så det är helt klart en fördel.

Det enda som gnager lite i mig är att detta inte är slutet. Det är bara en konstpaus innan den stora finalen. Den fjärde Avengers-filmen spelades in samtidigt som denna och kommer om ungefär ett år. Då avslutas ett stort kapitel, och vi får se hur många av hjältarna som är kvar efter det. Några av skådespelarna har ju trots allt spelat sina roller i tio år och flera av dem har sagt att de är färdiga med Marvel efter detta. Det är dags för nya hjältar att kliva fram.

Men till dess så kan jag bara rekommendera att se denna. Redan innan jag såg filmen så hade jag räknat med att den skulle vara årets actionfilm, både räknat till kvantitet och kvalité. Och det är den. Jag ser ingenting på filmhorisonten som jag kan ana skulle kunna slå den här på fingrarna i år. Infinity War lever upp till hypen och levererar på alla sätt och vis. Det jobbiga nu blir att vänta på avslutningen. Men den som väntar på något gott...

Avengers: Infinity War får betyget 8 av 10.

Sammanfattning

Infinity War lever upp till hypen och levererar på alla sätt och vis.