Du stängs in i ett rum med en grupp främlingar. Plötsligt stängs fönstren och hela rummet blir till en stor ugn — hur tar du dig ut? Filmbladet har sett Escape Room.
Handling
Flera olika personer får från olika håll en mystisk kub som visar sig innehålla en inbjudan till ett spel — ett så kallat Escape Room — ett populärt sätt att spela riktiga spel, där man (utan att riskera livet) får lösa gåtor tillsammans med andra människor.
Vad de dock inte räknat med är att spelet de blivit inbjudna till verkar vara på riktigt, och även om gruppen tvivlar på att det finns riktiga hot visar det sig ganska snart att leken är på blodigt (nåja) allvar.
Manus och regi
Manuset, som är skrivet av Bragi F. Schut och Maria Melnik, är tyvärr lite väl tunt, och det är oerhört tydligt att man fått idéerna från andra filmer, som exempelvis Saw och The Cabin in the Woods. Bakom regin står Adam Robitel, som tidigare regisserat skräckfilmerna The Taking of Deborah Logan och Insidious: The Last Key.
När filmen började kändes det som att det faktiskt kunde bli bra, men ju längre filmen gick insåg jag att den saknade udd — inget hot känns skrämmande eftersom allt i filmen är anpassat för att kunna visa den för alla olika åldrar; det visas inget blod, ingen skadas (innan de dör, då) och när de väl dör så visas det aldrig hur de dör, utan bara att de dör.
Hur är det möjligt, tänker du nu? Genom att någon faller ner i ett hisschakt utan att man visar det i bild, eller att någon drunknar och man bara får se att de försvinner — inte kampen innan de dör.
Jag stör mig också på att det inte finns någon röd tråd i varken karaktärer, deras bakgrundshistorier eller rummen i sig; vissa rum löser de med en enda ledtråd och andra rum är till synes omöjliga att klura ut. Ibland behöver de samarbeta och ibland spelar det ingen roll. Det finns ingen mening eller sensmoral i filmen, och karaktärerna har heller inte gjort något fel tidigare i livet (som i Saw).
Alla de här små detaljerna gör att filmen bara känns larvig, vilket är synd när det finns intressanta idéer — de genomförs bara inte övertygande.
Skådespelare
Som vanligt i sådana här filmer är ensemblen kanske inte av högsta kalibern, men det finns ljusglimtar i både Deborah Ann Woll (Daredevil, True Blood) och Taylor Russell (Lost in Space, Before I Fall).
De två kvinnliga skådespelarna gör bra ifrån sig i sina roller, givet det utrymme de får att faktiskt skådespela, och är de enda jag bryr mig om någorlunda.
Övriga skådespelare, som Logan Miller och Jay Ellis, förstör tyvärr mer än de tillför, men det kan lika gärna ha med manuset att göra — det är konstlade kommentarer och märkliga handlingar om vartannat, som bara känns inträngda för att det brukar vara så i sådana här filmer.
Frågan är bara varför man nöjer sig med den här nivån, när produktionen i övrigt är ganska påkostad?
Omdöme
Även om Escape Room är en underhållande film saknar den tillräckligt kluriga pussel och den där "udden" som krävs för att den ska vara spännande; inga dödsscener visas egentligen (de vill väl ha den barntillåten), man bryr sig egentligen inte om vilka karaktärer som klarar sig eller varför de är instängda, och det enda som till slut håller en kvar i filmen är faktumet att man vill se hur nästa rum ser ut.
Hade man vågat ta ut svängarna, smutsat ner händerna och visat riktig panik, värre hot och bättre pussel hade man antagligen tappat barntillåten-stämpeln, men man hade vunnit enormt i trovärdighet.
Uppföljare kommer
Sony har bekräftat att filmen får en uppföljare nästa år, och med tanke på att filmen redan spelat in över 120 miljoner dollar — på en budget på 9 miljoner dollar — är det förståeligt.
Antagligen får vi alltså återvända i Escape Room-universumet sommaren 2020.
Betyg
Escape Room får betyget 4 av 10.
Kommentarer
Inga kommentarer ännu.